דמיינו אתר אינטרנט שלא רק מותאם למובייל, אלא מתנהג ונראה כמו אפליקציה של ממש בגלישה מהנייד. עכשיו הפסיקו לדמיין והכירו את PWA - האתר שהוא בעצם גם אפליקציה (Progressive Web App).
לפני שניכנס להסברים ולהבדלים בין PWA לאתר / אפליקציה רגילים, נסקור כמה מהיתרונות של המוצר הזה:
- חוצה פלטפורמות ודפדפנים – אין צורך להקים אפליקציית נייטיב לגוגל פליי או אפסטור ואפילו לא תיאלצו ליצור אפליקציה היברידית. PWA הוא זן חדש של אתרים שמתנהגים כמו אפליקציות, ללא תלות במערכת כלשהי.
- ללא הורדה והתקנה – האפליקציה פועלת מתוך הדפדפן שלכם ומתאימה לרוב הדפדפנים הפועלים כיום בעולם. אין צורך להוריד דבר מחנויות האפליקציה, תוכנה או יישום אחר.
- מעל 68% שיפור בטראפיק ממובייל – מכיוון שהוא חוצה פלטפורמות, PWA משפר את חוויית המשתמש ואת הנראות של האתר מכל מכשיר מובייל.
- זמן טעינה מהיר פי 15 בהשוואה לאפליקציות נייטיב – כל דף נטען במהירות ממוצעת של 2.75 שניות. אומנם זה עדיין לא מתחרה בגוגל AMP, עם זמן טעינה של שנייה אחת, אבל מצד שני AMP נראה (עם כל הכבוד) זוועה.
- פי 25 פחות נפח אחסון – PWA דורש פחות "מרחב" ומשאבים מכל מכשיר בו הוא מופעל. ככה זה כשהאפליקציה פועלת מתוך הדפדפן עצמו ולא חונקת את המכשיר.
- ידידותי ל-SEO ולמנועי חיפוש – PWA הוא אתר רספונסיבי לחלוטין עם URL נפרד לכל דף, שיכול להתאים את עצמו לכל מכשיר וניתן לסריקה ולאינדוקס על ידי מנועי חיפוש. יתרון משמעותי לעומת אפליקציות, שבדרך כלל אינן נגישות לתוצאות חיפוש ויש לבצע עבורן ASO.
- שיפור משמעותי במדדי UX – אתרים שעברו ל-PWA מדווחים על שיפור של מעל 50% בהמרות, ירידה של 42% באחוז נטישה (Bounce Rate), עלייה של 133% בצפיות-דף ועוד.
- פועל גם אופליין – הטמעת Service Workers מאפשרת ל-PWA לעבוד גם ללא חיבור לאינטרנט, או עם חיבורים איטיים במיוחד. בעידן בו 45% מהחיבורים הם עדיין 2G, זה בהחלט הישג משמעותי.
אם זה כל כך טוב, איך לא שמענו על זה עד היום ככלי שיווק באינטרנט?
אז תתפלאו, דווקא כן שמעתם.
אם ביקרתם לאחרונה באתרים כגון פורבס, עלי אקספרס וטוויטר – זכיתם להשתמש באפליקציית PWA, גם אם לא הייתם מודעים לכך.
לפני 2015 כמעט אף אחד לא שמע על PWA, פשוט משום שהטכנולוגיה הזו לא ממש הייתה קיימת בתחום בניית האתרים. מעבר לרכיבים הבסיסיים שלו, שאותם נזכיר בהמשך, לאתר PWA יש עוד כמה אלמנטים שהתקיימו רק בשנים האחרונות ממש.
אפילו גוגל טרנדס מסכים:טוויטר עובד כיום על גרסה קלה של PWA, ובעקבות זאת נהנה משיפורים רבים:
- עלייה של 65% בדפים נצפים בכל ביקור (סשן)
- עלייה של 75% בכמות הציוצים הנשלחים במערכת
- ירידה של 20% בבאונס רייט
- שימוש ב-3% מנפח האחסון לעומת אפליקציית נייטיב
- ירידה של 70% בצריכת המידע
גם אתר עלי אקספרס נהנה מהחיים עם PWA:
- עלייה של 104% בהמרות ממשתמשים חדשים בכל הדפדפנים ובייחוד עלייה של 82% באחוז ההמרה ב-iOS
- פי 2 יותר דפים נצפים בכל ביקור פר-משתמש בכל הדפדפנים
- עלייה של 74% בזמן השהייה פר-ביקור בכל הדפדפנים
באתר פורבס, אחד היוקרתיים בתחום העסקים:
- עלייה של 43% בביקורים לכל משתמש
- שיפור של פי 3 בעומק הגלילה לעומת האתר הרגיל
- פי 2 יותר זמן שהייה פר-ביקור לכל משתמש
- טעינה תוך 0.8 עד 2.5 שניות לעומת 3 עד 12 שניות
באתר לנקום, אחד המובילים בעולם בתחום הקוסמטיקה:
- עלייה של 17% בהמרות
- עלייה של 53% בביקורי מובייל ב- iOS
- עלייה של 8% בהמרות לאחר נטישת סל קניות, הודות להודעות פוש
במה שונה אתר PWA מאפליקציה רגילה?
אתר PWA מורכב בבסיסו מ- HTML5, CSS3 וכן ג'אווה סקריפט. מה שהופך אותו לייחודי, הוא ההטמעה בנוסף של Web App Manifests לצד Service Workers.
הראשון הוא קוד JSON שקובע כיצד נראית האפליקציה למשתמשי מובייל, והשני מאפשר לאפליקציה / אתר לעבוד גם ללא חיבור לאינטרנט או עם חיבורים איטיים.
ההבדלים העיקריים בין PWA לאפליקציה:
- פועל בכל מכשיר שיש בו דפדפן, ללא תלות במערכת ההפעלה ואפילו בחיבורי אינטרנט איטיים ביותר
- כפי שצוין בהתחלה, אין צורך להוריד ולהתקין דבר מחנות האפליקציות
- ממשיך להתעדכן גם כשהוא רץ ברקע (בניגוד לאפליקציית ווב)
חסרונותיו של אתר PWA
למרות זאת, לא הכול ורוד בממלכת הפרוגרסיב ווב אפ. יש גם כמה חסרונות שכדאי לשים אליהם לב:
- לא נתמך בדפדפנים מסוימים – ספארי ומיקרוסופט אדג', לדוגמה, אינם תומכים בפרוטוקול Service Workers במובייל. לפיכך הם (עדיין) לא מסוגלים להריץ אתרי PWA בגרסת המובייל שלהם.
- איטי בהשוואה לגוגל AMP – עם זמן טעינה סופר-מהיר של שנייה אחת בממוצע, אין ספק ש-AMP נותן פה פייט רציני. אבל מצד שני, AMP עומד בסתירה גדולה מאוד לדרישה של גוגל להתאמה מלאה בין אתר הווב לאתר המובייל.
- חוסר תמיכה בפיצ'רים מסוימים הקיימים באפליקציות רגילות - נכון להיום PWA תומך רק בפיצ'רים בסיסיים, כגון הודעות פוש וסנכרון ברקע. למרות זאת, ומכיוון ש- PWAs עדיין חדשים בשוק, יש לצפות למקצה שיפורים גם בתחום הזה.
רגע לפני סיום
כמו כל דבר חדש ומרתק, יש נטייה לקפוץ על העגלה במהירות כדי לא לאבד מומנטום ואפשרות לשיפור. לפני שאתם מקבלים את ההחלטה, רצוי מאוד להתייעץ עם מומחי אינטרנט – בייחוד מתחום הפיתוח והבנייה של אתרים ואפליקציות – כדי להבין בדיוק מה היתרונות והחסרונות של PWA עבור שיווק ברשת נכון של העסק שלכם.
קצת על הכותב:
עמית אדלר הוא איש SEO ותוכן , עוסק בקידום אתרים מ-2009 ובעל תואר שני.