טרנדים מתחלפים, המון פלטפורמות הגיעו אל תקרת הזכוכית שלהן וקרסו לאחר מכן. בשנים האחרונות, ובמיוחד בקרב מנהלי דיגיטל ואנשי PPC, עולה השאלה: "האם פייסבוק ואינסטגרם יהיו פחות רלוונטיות בעוד כמה שנים?" ובכן, לשאלה זו יש מספר תשובות וכל מי שמתחיל קורס מנהלי מדיה חברתית ירצה לשמוע אותן.
לכל דבר יש התחלה – אך האם יש סוף?
מארק צוקרברג, לאלו מכם שלא מכירים, הוא המייסד והמנכ"ל של חברת פייסבוק. הוא נולד בשנת 1984 למשפחה יהודית בניו-יורק. במהלך התיכון הוא למד בפנימיית פיליפ אקסטר שבניו-המפשייר. כבר אז זיהו אותו כעילוי, כשחברות כמו מיקרוסופט ו-AOL הציעו לו לעבוד אצלן. אך הוא סירב מפני שהוא העדיף להמשיך ללמוד בבית הספר. קיימים כאלה עם סדרי עדיפויות משונים, נכון? מתברר שההחלטה הזאת דווקא "שיחקה" לטובתו ולמעשה – לטובת כולנו.
כשסיים את לימודיו בתיכון, התקבל צוקרברג אל אוניברסיטת הרווארד (שנחשבת לאחר ממרכזי הלימוד הפופולריים והטובים בעולם). הוא התחיל להפעיל ולרתום למען כל מיני פרויקטים קטנים. כשאחד מהם היה “Coursematch”, הרעיון מאחורי התוכנה היה למפות ברשימה לפי קורסים את כל ששאר הסטודנטים שנמצאים בהם באוניברסיטה. עוד מאותו רגע היה אפשר להבין את ראשו המבריק של צוקרברג, הרי רבים מהאנשים בהארווד היו רוצים לדעת איזה קורסים או מסלולים חבריהם בחרו או איך קוראים לבחורה היפה שנמצאת איתם בכיתה.
מיד לאחר מכן, הוא העמיד את ה"מיזם" בשם “Facemash”, שבו היה אפשר לדרג סטודנטים. כל מה שהם היו צריכים לעשות זה להיכנס אל האתר, לעבור על תמונות ולדרג מספרית את חבריהם (וחברותיהם) לספסל הלימודים על-פי המראה שלהם.
לדרג אנשים על-פי איך שהם נראים – לא הרעיון הכי חכם של צוקרברג
האתר נסגר כמה ימים לאחר מכן על-ידי הנהלת הרווארד, מטעמים ברורים וכיוון שהמון סטודנטים וסטודנטיות מצאו את ה"מיזם" החדשני של צוקרברג כפוגעני (והאמת? שדי בצדק).
לאחר כמה זמן, צוקרברג החליט להקים את פייסבוק (או בתרגום משעשע בעברית: ספר הפרצופים), הרעיון מאחוריו התחיל בתור רשת חברתית בין כל חברי האוניברסיטה של הרווארד, בה אנשים יוכלו לשוחח אחד עם השני, להכיר, לדעת במה עוסקים ומה הם לומדים. ולא פחות חשוב – מה הסטטוס הזוגי שלהם.
ספר הפרצופים – המקורי
בהקמת האתר עזרו לו שלושה שותפים (שחלקו איתו את אותו החדר במגורים), דסטין מוסקוביץ', כריס יוז ואדוארו סברין. אדוארדו למעשה סיפק את המימון הראשוני (סכום של כ-19 אלף דולר), כל הארבעה, עד היום, נחשבים למייסדים משותפים של פייסבוק.
לאחר כחודש ימים, מארק צוקרברג החליט להפיץ את האתר גם באוניברסיטאות הבאות:
עד הקיץ של שנת 2004, פייסבוק הופצה כבר ב-30 אוניברסיטאות ומכללות שונות ברחבי ארצות הברית.
האתר ששיגע את כל הקולג'ים והאוניברסיטאות בארה"ב
לאחר כשנתיים, בחודש ספטמבר של שנת 2006, פייסבוק נפתחה לכלל הקהל בכל רחבי העולם. בהתחלה, רבים לא הכירו אותה, כי רשת חברתית עדיין לא הייתה בשיא האופנה אז. אך עם הזמן ועם השימוש הגובר באינטרנט ובדיגיטל, יותר ויותר אנשים פתחו חשבונות פייסבוק.
הצמיחה של פייסבוק – איך, כמה ולמה?
עם השנים, יותר אנשים החליטו להשתמש ברשת החברתית של פייסבוק, לשלל מטרות:
ליצור ולחבר בין קהילות שונות
קיימים עוד המון נושאים חיוביים שפייסבוק יצרה עבורנו עם השנים, אך אלו המרכזיים שבהם. ייתכן שיש שיגידו שלפייסבוק יש גם המון גורמים שליליים כמו גניבת זהות וכו'. אך לא אתמקד בכך במאמר זה.
אחת הסיבות העיקריות שקיימת עלייה בשימוש של פייסבוק בשנים האחרונות היא בזכות הסמראטפונים, כמעט ואין אדם בעולם המערבי שלא מחזיק בטלפון חכם בכיס שלו. ואם בעבר הפלטפורמה של פייסבוק הייתה מיועדת לאנשים "צעירים" בלבד, כיום גם אנשים מבוגרים מרשים לעצמם לגלוש בה ולצרוך תכנים שונים.
גם החבר'ה המבוגרים משתמשים בפייסבוק היום
בחודשים האחרונים, עולה התהייה של: "האם פייסבוק הולכת להחזיק מעמד? ואם כן – עד מתי?". אני בהחלט יכול להבין את הנקודה הזאת, מכיוון שלכל "טרנד" אמור להיות סוף. אבל יחד עם זאת, פייסבוק כבר כמה שנים לא מסתמנת רק כטרנד חולף.
מתי כן פגשנו טרנד חולף? ככל הנראה בפעם האחרונה זו הייתה אפליקציית ה-Snapchat, הרעיון שעמד מאחוריה היא שכל טקסט שנשלח נמחק לאחר שהצד השני מקבל ורואה אותו. כנ"ל לגבי סרטונים ותמונות. היה ניתן להעלות פוסטים שהיו מחזיקים מעמד אך ורק ל-24 שעות.
פייסבוק הולכת למות? ממש לא
אינסטגרם, שנקנתה על-ידי פייסבוק, הרימה מערך דומה בשם Story, פלטפורמה צדדית שקיימת בתור האפליקציה של אינסטגרם. בה גם ניתן להעלות פוסטים שמחזיקים 24 שעות בלבד ובעלת מערכת צ'אט דומה בשם Direct.
העלייה של השימוש בסטוריז של אינסטגרם גרמה לנפילתה העצומה של Snapchat וכיום מספר המשתמשים בה ירד משמעותית.
מגמת עלייה משמעותית בשימוש באפליקצייה של פייסבוק
לעומת זאת, בפייסבוק, קיימת עליה משמעותית בשימוש שלה עם השנים, להלן קצת סטטיסטיקה שנלקחה מאתר Zephoria שבאה להוכיח את הנקודה הזאת:
ניתן להביא עוד עשרות נתונים שמראים שהפלטפורמה של פייסבוק דווקא בצמיחה, כל מי שחשב והתלבט בעברו על מעבר ללימודי דיגיטל (לימודי Facebook) יכול להסיר את החשש מליבו, קיים עתיד עצום במקצוע הזה. ואם כבר, נהפוך הוא, המקצוע וההשקעה בתחום היא חשובה מאין כמוה.
רוב משרדי הפרסום בעולם בשנים האחרונות מנסים לשכנע את הלקוחות שלהם שכדאי להם להשקיע את רוב כספם בפרסום בדיגיטל. מה הסיבות לכך שעדיף פרסום שכזה, על אחד שהוא Offline?
פרסום מדויק ומטורגט
אך זה לא נגמר פה, פייסבוק בשנים האחרונות הספיקה לרכוש את וואטסאפ ואינסטגרם, מה שגורם לה לשלוט כמעט בכל האפליקציות הפופולריות ברחבי העולם. בחודש האחרון היא אפילו פיתחה פיצ'ר שניתן לרכוש דרכו מוצרים שמפרסמים דרך האפליקציה עצמה (מבלי לעבור לצד שלישי).
רבים מבעלי עסקים, בארץ ובעולם, נוטים לחשוב שמערכת הפרסום היא כלי קסם פשוט ובעזרת כמה הקלקות ניתן לפרסם את המוצר שלך בקלות ובעלות נמוכה. אך זוהי טעות חמורה, על מנת למכור את המוצר שלך בצורה המקצועית והטובה ביותר, קיימות שתי אופציות:
ניו מדיה, לא כזה פשוט כפי שחושבים
לסיכום, במידה והתחום קורץ לכם, ויש לך ראש יצירתי ומתחשק לך לפרוח בקריירה איכותית לטווח הארוך, אין ספק שאתם יכולים לעשות זאת בתור מנהלי דיגיטל. קורס מנהלי מדיה חברתית במסגרת קורס שיווק דיגיטלי זה בדיוק מה שיגרום לכם לעשות את הקפיצה שאתם רוצים.