מהי חווית משתמש - UX?

חווית משתמש מדגישה את ההיבטים החווייתיים, רגשיים והמשמעויות שמקבל גולש במהלך הימצאותו בדפי האינטרנט. מדובר על התפיסות והתגובות של האדם מהשימוש הצפוי של מוצר, מערכת או שירות. חווית המשתמש היא דינאמית בשל נסיבות משתנות וחידושים טכנולוגיים. היא כרוכה במחשבותיו של המשתמש בזמן גלישה באתר.

חווית המשתמש שמה דגש גם על כל הרגשות של המשתמשים, אמונות, תפיסות, העדפות, תגובות פיזיות ופסיכולוגיות, התנהגויות והישגים המתרחשים לפני המהלך ולאחר השימוש.

איך נדע אם חווית המשתמש שייצרנו אכן ממלאת את המטרה? המשתמש צריך להביע סיפוק מהמוצר ולחזור ולעשות בו שימוש חוזר או לבצע את הפעולות שאותן הגדיר בעל האתר למשל: קניה, הרשמה או הורדת תוכן מהאתר כגון מדריך מקצועי.

עיצוב חווית וממשק המשתמש 

נהוג לחשוב שחווית משתמש UX וממשק משתמש UI הם אותו הדבר אך למעשה ממשק משתמש הוא נקודת החיבור בין אדם המפעיל מכונה לבין המכונה עצמה. התנהגות האדם ופעולותיו מתורגמות לשפת מכונה באמצעות הממשק. חווית משתמש כוללת הרבה יותר מאשר סוגיות ממשק המשתמש המסורתי, כגון עיצוב מסך, שיווק, מידע וטכנולוגיה.

בכדי לטפל במגוון רחב של גורמים המשפיעים על חווית משתמש ושימוש יעיל בממשק, מתייחסים לשלוש קטגוריות עיקריות: אופי המשתמש, ניסיון קודם של המשתמש ותפעול קל של המערכת.

השפעות חיצוניות על חווית משתמש

רשת האינטרנט יצרה שינויים משמעותיים בזירה הגלובאלית, חברות רבות מפרסמות ומשווקות באמצעות האינטרנט. התמקדות בחוויית משתמש באתר האינטרנט יכולה לבדל את החברה ממתחרותיה ולהגדיל את קהל הלקוחות שלה באופן משמעותי. אם בתחילת הדרך אנשי מחשבים לא שמו דגש על החוויה והדגש היה על נושא הפונקציונליות, כיום ניתן לראות אנשי מחשבים עובדים בשיתוף פעולה עם מעצבים גרפיים, אנשי שיווק ומנהלי אתרים. לכל אחד ממעצבי חווית המשתמש יש אינטרס שונה ורעיון אחר לתוצר הסופי. החוויה ועיצוב ממשק השתמש מושפעים מגורמים חיצוניים כגון מותגים מתחרים, תמחור, דעות , דיווחים בתקשורת ועוד. לחווית משתמש יש גם השפעה על קידום האתר, כפי שלומדים במסגרת קורס קידום אתרים.

למסלול לימודי קורס UX/UI – אפיון חווית משתמש ועיצוב לדיגיטל לחץ >>

UX - USER EXPERIIENCE

קורס חווית משתמש

קורס חווית משתמש נותן את מכולל הכלים לניהול תהליך מלא של אפיון חווית משתמש ומציג את דרכי חתירה למטרות עסקיות בעזרת הקניית מיומנויות. בנוסף, תלמד איך לעצב את המערכת בצורה טובה ופונקציונלית יותר לצרכן. חווית המשתמש הינה תהליך המעורבים בו גורמים רבים ביניהם מעצבים גרפיים, מנהלי מוצר ,מנהלי פרויקטים ויזמים, תבין איך התהליך מתבצע ותרכוש ניסיון מעשי בביצוע הפעולות תוך שימוש בממשקים השונים.

אפיון חוויית משתמש מהווה חלק ניכר מתהליך הבניה והשיווק של הפלטפורמה שבחרנו תוך שימוש בכלי האפיון שתלמד, אך לא פחות חשוב מבחירת מערכת איכותית לבניית הממשק. אתה מוזמן לקרוא על היתרונות של המערכת לניהול אתרים, וורדפרס שתלמד בקורס ותקים באמצעותה אתר אינטרנט.

למה חשוב לקחת קורס UX?

בעולם הטכנולוגי בו אנחנו חיים ישנו צורך בסיסי לשימוש במכשירים חשמליים, החל ממיקרוגל ועד לטלוויזיה, נקודת הפתיחה של תכנון המוצר ויישום ייצור המוצר מתייחסת לשאלת הביצוע , יצירת חווית משתמש ובדיקתה, זה נכון בכל מוצר חשמלי בו יש לנו שימוש בחיי היום יום, ובעולם הדיגיטל חווית המשתמש מקבלת חשיבות גדולה יותר.

למעשה המינוח חווית משתמש, נכנס ללקסיקון שלנו ביתר שאת, בשנות התשעים המוקדמות, בתחילה השקיעו יותר מחשבה בממשק המשתמש – UI, המתייחס לנקודת המפגש שבין המשתמש למערכת הוויזואלית, עם הפיכת השימוש בטכנולוגיה לזמינה יותר. הגישה של הצרכן הייתה , החוויה שלו מהמוצר, מהי חווית השימוש שלו. יחד עם התפתחות הטכנולוגיות חברות שונות החלו לשים דגש על החווית הצרכן מהמוצר, החלו לשים דגש והגיעו להבנה, כי מלבד עיצוב ותכנות, הנאה מהמוצר היינה חשובה לא פחות, הפקת המיטב בצורה קלה ונגישה.

אחת הדוגמאות הקלאסיות לשינוי גישה, הינה בתחום מערכות ההפעלה של Windows. המפגש עם ממשק מערכת ההפעלה של משתמשי Windows 3, 95, 98, הייתה חוויה מסורבלת מעט. המערכות היו איטיות, כבדות וקרסו לעיתים קרובות (Windows 3 הייתה מערכת לא אוטומטית שפעלה על דוס ואחרי זה היה אפשר להפעיל אותה).  עם הגעת מערכת XP, ששינתה את כל חווית משתמש והפכה אותה לנעימה, פשוטה וקלה. מיקרוסופט הגיעה להבנה כי השימוש במוצרים שלה מקנה הנאה לצרכן מלבד השימוש במוצר כמותג.

כיצד מאפיינים חווית משתמש

חלק חשוב בכל קורס המלמד יצירת מוצר בכלל ובמוצרי דיגיטל בפרט, מתייחסים לאפיון חווית המשתמש, יותר נכון לומר, אפיון ממשק משתמש. הממשק הוא למעשה גוף המערכת מולה נמצא הצרכן. ככל שהפלטפורמה הזו מהירה, קלה ונוחה יותר, כך גם חווית המשתמש של הלקוח תהיה חיובית יותר. כעת יש לראות כיצד מאפיינים חווית משתמש.

לשם אפיון חווית המשתמש יש לדעת כמה דברים:

  • מה המערכת אמורה לספק למשתמש – כלומר יש לדעת את גבולות גזרת המערכת.
  • מה בדיוק הצרכן מפיק מהמערכת – במילים אחרות, מדוע הצרכן יבחר להשתמש במערכת שלנו?
  • כיצד המערכת יכולה לעזור למשתמש – מבחינה עסקית, ניהולית, חווייתית ולימודית. הכל על פי מה שהמערכת אמורה לעשות.
  • אילו מיומנויות צריך בשביל לעבוד על המערכת – ככל שהמיומנויות יהיו בסיסיות יותר, כך יהיה קל ונגיש יותר לעבוד על המערכת.
  • כיצד ניתן לשדרג את המערכת – איך המערכת הקיימת יכולה להשתנות ולהתאים את עצמה, להתעדכן בשביל להקל על המשתמשים הקיימים והחדשים.
  • אינטגרציה של המערכת – כיצד היא משתלבת עם מערכות אחרות.

יש להבהיר, חווית משתמש היא תוצר מורכב ממכלול תחומים ונושאים. החל מעיצוב הממשק, רקע, כפתורים, חלוקה נכונה של אזורים, פריסה של עמודות ופרמטרים, כמות יישומים, צבע גופנים וצבעי רקע, מהירות הטענת המערכת והפעלתה, קישוריות אל מחוץ למערכת, ואלו רק חלק מהפרטים שמתייחסים לחוויית משתמש. מי שהיה אחד מהמובילים בתחום, הוא לא אחר מסטיב ג'ובס, שהפך את מוצרי אפל לנוחים ופשוטים להפעלה, תוך עקשנותו, לייצר חווית משתמש הגורמת לצרכן להרגיש תחושת ייחודיות יחד עם תחושת שייכות לאחד המותגים המובילים בעולם.

יש הסבורים שחווית המשתמש מתחילה במעמד הרכישה של המוצר. כשצרכן מבצע רכישה  ברשת, על פי אותם מומחים, הוא אמור ליהנות מרכישה מהירה וההתקנה על המחשב היא פשוטה. אם הלקוח מגיע לחנות, הוא רוצה לקבל מוצר עם אריזה נוחה וספר הדרכה ברור. כל זה מתייחס לחוויית הצרכן כלקוח שמשתמש או עומד להשתמש במוצר. בוודאי שבקורס המלמד חווית שימוש, ישנו דגש על השלב של אפיון ותכנון חוויית משתמש במוצר עצמו, אך גם מתייחסים לשלבים מוקדמים יותר, כולל הקשר בין הצלחה עסקית לחוויית משתמש, וכן כיצד משתמשים בכל הכלים והפרמטרים שעומדים לרשות מי שמייצר את חווית המשתמש ייחודית.

למי מיועד קורס חווית משתמש?

קורס UX/UI מיועד למי שמגיע מתחומי האינטרנט מערכות המידע והעיצוב. בעלי רקע מהתחומים- ניהול מוצר, בדיקת תוכנה פסיכולוגית, תקשורת, עיצוב גרפי לתחום הדיגיטל/ למוצרים, יזמות בתחום ההייטק, פיתוח אתרים/מערכות מידע ומוצרים או הנדסת אנוש המעוניינים להיות חלק מעשי בקביעת אפיון חווית המשתמש.

למידע נוסף על קורס חווית משתמש ב-HackerU

לימודי שיווק באינטרנט – הסילבוס המלא

צרו איתנו קשר לכל הפרטים >>

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה