יותר ויותר מערכות חינוך במדינות המערב עוברות אל למידה באמצעות מחשבים וטאבלטים ונוטשות את הצורך במחברות וספרים. לחשוב שעד תחילת שנות התשעים, היו בתי ספר רבים שלא היה בהם כיתת מחשבים, מבליטה עד כמה שינוי זה הוא משמעותי ורחב.
לשינוי זה יש כמה הסברים, ראשית, הכרה שכיום בשביל לתפוס את תשומת הלב של התלמידים, עדיף להשתמש במחשבים עם מסכים שיש עליהם תנועה ולא במחברות וספרים כמו פעם. שיטת לימוד זו אולי הייתה טובה בעבר אך כיום, יש רבים הטוענים שהיא כבר לא יעילה. שנית, באמצעות שימוש במחשבים ניתן להשתמש בחומר הרבה יותר אקטואלי, מצגות, סרטונים ועוד. שלוש, בזכות הלימודים באמצעות מחשבים, ניתן להתחבר לאינטרנט, לקבל עבודות ונתונים יותר מהר, לעבוד בצורה יותר קלה באופן משותף ועוד.
בין שאר הדברים שלימודים באמצעות מחשבים הובילו אליהם, זה בחינות ממוחשבות. עוד לפני שמערכת החינוך השתמשה במחשבים לצורכי בחינות, הצבא נהג לעשות את זה. כיום נהוג לא רק במערכת החינוך ולא רק בצבא לעשות שימוש בבחינות ממוחשבות אלא גם במערכות שונות במגזר הציבורי וכן במגזר הפרטי. מועמדים לעבודה, אנשים שעוברים הכשרות, עובדים שעוברים תהליכי גיבוש צוות וכן הלאה, עוברים בחינות ממוחשבות מסוגים שונים.
ישנם מגוון סוגים של בחינות ממוחשבות אשר בנויות בצורה שונה כגון שאלון אמריקאי, מבחן עם שאלות פתוחות, מבחן עם טבלאות שיש למלא (למשל מבחני ssps וסטטיסטיקה), ניתוח סרטונים וטקסטים ממוחשבים, תרגום טקסטים, חיפוש במאגרי מידע, גרירת תמונות ואובייקטיבים ועוד.
המבחנים מופיעים בצורות שונות, דוגמת:
כפי שללמידה דרך מחשב יש יתרונות רבים, כך לבחינות ממוחשבות יש יתרונות רבים, הנה כמה מהם:
עם זאת חשוב להבהיר שיש גם חסרונות במבחנים ממוחשבים, למשל, היכולת לפרוץ למחשב בו נערך מבחן הוא הרבה יותר קל. בנוסף, מבחינת עלויות ומקום, עצם העובדה שצריך להחזיק מחשבים רבים עבור נבחנים.
לסיום, מי שחושש מהיכולת לבצע מבחנים ממוחשבים מסיבות כלשהן, יכול למצוא ברשת מגוון אתרים שיש בהם מבחנים ממוחשבים שונים, והוא יכול לראות כיצד הוא מתמודד עם הסיטואציה הזאת ולהכין את עצמו לפני מועד המבחן החשוב.