נעם פרוסטיג, ראש תחום ניהול רשתות ומנטור ב - HackerU ישראל ה'חממה' מכין אתכם לשלב הבא ביחסים שלכם עם האינטרנט: לשלם תמורת אחסון תמונות, גיבוי צ'אטים ועוד. אתם מוכנים?

"אני לא יכול לקבל יותר מיילים" היה משפט ששמעתי יותר מדי פעמים בחודש האחרון. רוב המשתמשים בג'ימייל לא הכירו את השינוי הגדול שמטא וגוגל סללו עבורנו, בזמן שאנחנו נמנמנו.
שירות הגיבוי החינמי של וואטסאפ, זה שבוצע בצורה אוטומטית, ללא התערבותנו, והיה מצוין בכל פעם שיפרמטנו את הטלפון, עבר דירה. במקום שהמידע שלנו יישב על הענן של מטא, כפי שעשה עד כה, הוא עבר לשבת בענן של גוגל, תחת החשבון האישי של כל אחד מאיתנו.
המשמעות היא שאותו אחסון חינמי שיש לכל אחד מאיתנו, זה של הדרייב, המיילים, היומן, התמונות, יוטיוב ושאר שירותי גוגל, הגיע ברגע אחד לקיבולת המקסימלית החינמית, חשבון המייל נסתם וגוגל אוטומטית כבר מציעה לנו תוכניות הרחבת אחסון שונות ומגוונות שהמשותף לכולן, הוא תשלום קבוע לאורך תקופה.

גיבוי צ'אטים בוואטסאפ - סופו של השירות החינמי

סדר עולמי חדש: מעכשיו עולה לנו כסף להחזיק מידע בסיסי. לא נשלם? לא נוכל לגשת לקבל מיילים או לשתף קבצים או תמונות מהדרייב או מ-Google Photos ולבסוף גם לא נוכל לגשת לחשבון כלל.

על פניו, ההחלטה של מטא לאחסן את קבצי הגיבוי של וואטסאפ על הענן של גוגל לא הייתה אמורה לעניין אותנו כצרכנים. אך היא יכולה להתברר כצעד הראשון הממשי שיגרום לכך שאנחנו כצרכנים בודדים נמצא את עצמנו כבולים לספקיות שירותים וירטואליים קריטיים במקום עם אותן ספקיות שירותים שהתחילו עם מתן שירות חינמי וספגו את העלויות.

לפי הערכות מומחים, עד סוף שנת 2025 יוחזקו על שירותי הענן לא פחות מ-200 זטה-בייט של מידע. זטה-בייט אחד, אגב, שווה למיליארד טרה-בייט.

זה הזמן להפריד לרגע אותנו, הצרכנים הפרטיים, מחברות וארגונים. בעוד שאצל חברות וארגונים, כ-60% מהמידע הארגוני יושב בענן (הנתון נמצא בנסיגה בשנה האחרונה), אצל צרכנים פרטיים המספר לא עובר את עשרת האחוזים.

עלויות השימוש בענן

עלויות השימוש מסוגלות להגיע למיליונים רבים של דולרים בחודש, מביאות חברות רבות לחשיבה מחדש על צריכת שירותי ענן. תהליך זה נצפה על ידי ספקיות השירות. הפתרון שמצאו חברות הענן הגדולות להתמודדות עם תהליך זה ופיצוי על אי-עמידה ביעדי ההכנסות הוא פנייה אלינו, הצרכנים הפרטיים, והרחבת הפעילות העסקית של כל משתמש. עכשיו התפיסה היא שכל משתמש הוא ארגון שמייצר דאטה, ולכן ההסתכלות עלינו היא כעל ארגון ולא כעל אדם פרטי.

שירותים רבים הנצרכים על ידינו עוברים בשנים האחרונות משירותים מקומיים לשירותי ענן. אופיס של מיקרוסופט, למשל, נמכרת כמנוי בעלות חודשית, אך עדיין מאפשרת עבודה באוף-ליין, כלומר התקנת התוכנה על המחשב המקומי. תוכנות אחרות, כמו פוטושופ, זום ותוכנות לימודיות, מחייבות את החיבור לרשת ואת פרטי המשתמש כדי לעבוד איתן, גם כשהן מותקנות על המחשב. הגדילה לעשות מיקרוסופט, שלא מאפשרת התקנת Windows 11 ללא חיבור לרשת, משתמש במיקרוסופט וצ'יפ זיהוי מתקדם ללוח האם של המחשב המארח (TPMV2).

נשאלת השאלה: מה עושים?

כששאלתי חברים ומכרים מה הם עושים בנושא האחסון, התשובות נעו בין "אין מה לעשות - לקחתי את החבילה הזולה ביותר" לבין "אני לא מגבה את הוואטסאפ - הם לא יעשו עליי שקל".
בנקודת הזמן הנוכחית, אני יכול להסכים עם שתי הגישות. אבל, בהסתכלות קדימה, מוטב שנתחיל להבין שבדיוק כמו מינוי לחדר הכושר, ארנונה, תשלום חשמל או מים, נצטרך לשלם בצורה שוטפת עבור שירותים וירטואליים ברשת: תיבת מייל, שיתוף או קובץ ברשת, שמירה של פלייליסט או גישה לתוצאות של בדיקה רפואית באפליקציה ייעודית.
במילים אחרות, צריכת שירותים "חינמיים" ברשת היא כמו מלון קליפורניה: "אפשר להתחיל מתי שרוצים, אבל אי אפשר לעזוב לעולם".

מתעניינים בניהול רשתות ומידע בעידן האינטרנט? בואו לעשות מזה קריירה! קורס ניהול תשתיות תקשורת בשילוב AI ב-HackerU ישראל 'החממה' להכשרה והשמת עובדים למקצועות ההייטק הוא קורס ההכשרה המתקדם, המקצועי והעדכני ביותר בתחום

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה